• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Сторінка медсестри

Запрошуємо до столу, або як виховувати культуру харчування

Дізнайтеся

1. Як готуватися до прийому їжі в дитячому садку

2. Як організовувати режимні моменти, пов’язані з харчуванням

3. Як вивчати правила етикету

4. Яких правил має дотримуватися вихователь

Організаційно найскладнішими режимними моментами в закладі дошкільної освіти більшість вихователів вважають ті, що пов’язані з харчуванням дітей. Це — сніданок, обід, підвечірок, вечеря та моменти, безпосередньо пов’язані з ними, — миття рук і дотримання правил столового етикету. Від харчування дитини безпосередньо залежить її здоров’я. Тож знати, як правильно організувати режимні моменти, пов’язані з цим процесом, надзвичайно важливо.

Готуємося до прийому їжі

Повідомити дітям про початок сніданку чи обіду вихователь має заздалегідь, зважаючи на те, що дітям потрібен час, аби закінчити гру, прибрати іграшки й помити руки. Малюкам на таку підготовку треба більше часу, а старшим дошкільникам достатньо кількох хвилин. Кожна дитина має знати, що найголовніше правило підготовки до прийняття їжі — це чисто вимиті руки.

Першими вихователями дитини є її батьки. Поки дитина маленька, батьки мають допомагати їй мити ручки й насухо їх витирати, і тільки потім саджати за стіл. За такого підходу дворічна дитина вже на рівні звички перед кожним прийомом їжі буде згадувати, що потрібно помити руки.

Культурно-гігієнічні навички

Вихователі першої і другої молодших груп велику увагу приділяють формуванню культурно-гігієнічних навичок у дітей і вихованню в них самостійності. Навички у дітей цього віку нестійкі. Тому про миття рук їм слід нагадувати, а часто й давати індивідуальні вказівки: «Миколко, час обідати, тож іди мити руки». А ще важливо показувати правильний спосіб дій, адже діти у всьому наслідують дорослих.

Аби процес миття рук викликав у дітей лише позитивні емоції, варто супроводжувати його розповіданням веселих віршиків та історій. Старшим дошкільникам можна загадувати загадки. Так, формуючи культурно-гігієнічні навички, одночасно можна збагачувати словниковий запас, розвивати мислення та пам’ять дитини. Тексти таких віршиків і загадок подано в Додатку 1.
З дітьми дошкільного віку доречно проводити ігрові заняття та розваги на кшталт «Подорож до Королівства Чистоти», «В гостях в Умивайка», складати колективного «Листа до Королеви чистоти», створювати ігрові ситуації «Боротьба із Бруднульками», організовувати конкурси «Найчистіші ручки», «Хто більше загадок розгадає» тощо.

Трудові навички

Підготовка до прийому їжі містить кілька виховних аспектів. Одним з них є виховання самостійності й формування трудових навичок з господарсько-побутової праці. Починаючи вже з молодшої групи, дітей слід привчати перед миттям рук наводити лад в ігровому куточку чи в інших осередках групової кімнати, де вони гралися чи займалися іншими видами діяльності. Це може бути колективна праця або трудове доручення дитині чи групі дітей.

Причому важливо привчати дітей:

· виконувати роботу старанно;

· розподіляти обов’язки в групі;

· доводити розпочату справу до кінця.

У молодшій групі переважають індивідуальні доручення: розкласти серветки, ложки тощо. Уже з другого півріччя середньої групи вводять таку форму організації трудової діяльності, як чергування. Щоб зацікавити дітей, важливо потурбуватися про зовнішні атрибути такої форми праці: ошатний ковпачок та фартушок, гарненький совочок та щіточку для прибирання крихт зі столів тощо.

У старшій групі чергування стає систематичним. Чергові сервірують столи спільно з помічником вихователя. Педагог має навчити дітей розподіляти обов’язки між собою. А якщо хтось завершив свою роботу першим — допомогти товаришу.

Чергових слід налаштовувати на те, що вони мають закінчувати їсти раніше за інших дітей, інакше не встигнуть допомогти помічнику вихователя прибрати.

Аби діти злагоджено працювали разом і охоче допомагали одне одному, вихователю слід вдумливо формувати пари чергових.

Чергування дисциплінує дітей, формує в них почуття відповідальності. Вони навчаються взаємодіяти одне з одним, досягати бажаного результату праці разом. Виконуючи обов’язки чергових, діти ознайомлюються з правилами сервірування столу, його естетичним виглядом.

Гендерні підходи

Важливий елемент виховання культури харчування — поведінка дітей, яка пов’язана з гендерними особливостями. Хлопчиків змалку варто спонукати до проявів чоловічої поведінки. Потрібно вчити їх допомагати дівчатам: відсувати стільчик, пропускати за стіл першими і лише потім сідати самим.

Бажано, щоб у родині яскравим прикладом такої поведінки був тато, який завжди дбає про маму. За таких умов у хлопчиків виникатиме природне бажання наслідувати поведінку батька. Тож вихователям слід заручитися підтримкою батьків з цього питання і, за потреби, надати їм необхідні рекомендації.

Організовуємо процес прийому їжі

Здавалось би, що за проблема нагодувати дітей? Сіли за столи, поїли та й по тому. Проте виявляється не все так просто.

Насамперед слід дбати про здоров’я дітей. Їжа має бути свіжоприготованою і охолодженою до безпечної температури. Аби діти не вживали їжу холодною, другу страву помічник вихователя має роздавати в міру того, як діти закінчують їсти першу. Не можна, роздаючи їжу, ходити між столами з каструлею, коли за столами сидять діти. Весь посуд з їжею має стояти на роздатковому столі. Важливо змалечку привчати дітей дотримуватися правил етикету за столом.

Правильна постава

Від того, наскільки правильна постава у дитини за столом, залежить нормальний розвиток її кісток, зокрема хребта. Обідній стіл — не виняток. Дорослим слід дбати про поставу дітей, стежити щоб спина завжди була прямою.

Варто наголосити батькам, що дитина за столом має бути на одному рівні з ними. По-перше, це дасть змогу дитині «не виглядати з-під столу» й відчувати повною мірою свою приналежність до родини.

По-друге, зручна посадка допоможе дитині не лише зберігати правильну поставу, а й бути більш вправною, наслідуючи приклад батьків.

Правильно, коли вихователь харчується спільно з дітьми. Чи то обід, чи сніданок — діти мають бачити приклад дорослого, що вживає їжу спільно з ними. Формувати у дітей культуру поведінки за столом слід власним прикладом, зокрема вчити тримати спину рівною й не класти лікті на стіл.

Столові прибори

Чи варто особливу увагу приділяти столовим приборам?

Звісно, варто. Формувати правильні звички користування столовими приборами слід з раннього віку. Адже значно легше правильно навчити, ніж потім переучувати. Дітям віком до двох років бажано давати лише ложку, щоб вони спочатку навчилися користуватися прибором без гострих країв. Слід навчити дитину правильно тримати ложку, бо від правильної позиції пальців залежатиме, чи правильно триматиме дитина олівець, а потім і ручку.

Як свідчить практика, більшість батьків не приділяють значної уваги питанням культури поведінки дітей за столом. Як наслідок — значну частину робочого часу вихователь витрачає не на розвиток дітей, а на прищеплення їм елементарних правил поведінки за столом. Про це також слід говорити під час індивідуальних бесід з батьками.

Починаючи з другого півріччя молодшої групи, вихователі мають навчати дитину користуватися виделкою, а в старшій групі — виделкою з ножем. Слід наголосити, що ці прибори обов’язково мають бути дитячими.

Діти мають запам’ятати головне правило:

· якщо використовуєш ніж, тримай його в правій руці, а виделку в лівій;

· якщо ніж не потрібний, тримай виделку в правій руці.

Дітей слід навчати їсти м’ясо, розрізаючи його на частини ножем. На власному прикладі покажіть дітям, як це правильно робити. Зверніть увагу дітей на те, що виделку слід ставити до тарілки під нахилом, а не перпендикулярно, щоб вона не зісковзнула, і весь вміст тарілки не висипався на одяг або на підлогу. Не потрібно розрізати весь шматок м’яса на дрібні шматочки — правильно відрізати маленькі шматочки в міру потреби.

Ще раз наголосимо, що вихователь має їсти спільно з дітьми. Адже власний приклад — найефективніший прийом формування культури поведінки, зокрема й за столом.

Правила етикету

Столовий етикет — значно ширше поняття, ніж уміння користуватися столовими приборами.

Тут важливі і правильна посадка за столом, і вміння користуватися серветкою й охайність і тактовність тощо. Дитина має чітко усвідомити, як слід поводитися, а чого не можна робити під час прийому їжі.

Вивчаємо правила етикету

Усі правила столового етикету можна опановувати за допомогою гри. Це може бути годування ляльки, сервірування столу, пояснення ляльці правил поведінки за столом тощо.

З дітьми старшого дошкільного віку можна спільно встановити правила поведінки за столом, оформити їх у вигляді плаката й повісити на видному місці в груповій кімнаті. За виконанням таких правил може стежити лялька чи інша іграшка. Час від часу слід розглядати виготовлений плакат і пригадувати з дітьми встановлені правила.

Згідно з вимогами освітньої програми «Дитина», формуючи культурно-гігієнічні навички у дітей від двох до семи років, насамперед слід навчити їх:

· правильно самостійно мити руки — закочувати рукави, не розбризкувати воду, правильно користуватися милом

· вмиватися, стежити за чистотою своїх рук — насухо витирати обличчя й руки індивідуальним рушником, не мочити одяг, вішати рушник на місце

· самостійно й акуратно їсти — не поспішаючи пережовувати їжу із закритим ротом, тримати ложку у правій руці, користуватися серветкою

· дякувати, виходячи з-за столу, тихо підсувати стілець

Покажіть своїм вихованцям відео про Коксика і Шуню, Лепетунів, уроки тітоньки Сови, Вінні-Пуха, Лунтика та багатьох інших. Казкові персонажі разом з малюками будуть навчатися правилам столового етикету, стануть добрими й мудрими наставниками, які проведуть хлопчиків і дівчаток у світ культурних людей, зроблять їх життя цікавішим. Обговоріть переглянуті історії, проведіть невеликий аналіз ситуацій, що виникли в персонажів. Розкажіть дітям повчальну історію, прочитайте казку, віршик про правила етикету за столом тощо.
Уведіть в мовлення дитини нові лексичні поняття: горнятко, кухлик, чашка, філіжанка чи поранок, підобідок. Використовуючи сучасні інформаційно-комунікативні технології, створюйте рухливі анімації, презентації тощо. Проте ще раз наголосимо, що найдієвішим методом є приклад власної поведінки вихователів, батьків та членів родини.

ЗАРАДИ ЗДОРОВ’Я ДИТИНИ

/Files/images/foto/MG_48.JPGСеред пріоритетних напрямків розвитку освіти, визначених Національною доктриною розвитку освіти є пропаганда та стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя.

Фізично здорова дитина – це здорова психіка, здорова духовність і достатній обсяг набутих із досвідом знань.

Оздоровче спрямування освітнього процесу та лікувально-профілактичні заходи складають зміст роботи дошкільного навчального закладу №613.

Оскільки в дошкільному закладі виховуються діти, які мають хронічні неспецифічні захворювання органів дихання, в закладі облаштовано фізіопроцедурний кабінет, в якому працює кваліфікований медичний персонал: старша медична сестра Ющенко М. Ф., лікар Ахполова Т. Т., медичні сестри Кострикова С. Г. та
Мущицька Л. М.

Для зміцнення здоров’я дітей у нашому ДНЗ використовуємо різноманітні форми та методи загартування. Це чітка організація теплового й повітряного режимів, сталий режим прогулянок, гігієнічні процедури тощо.


Пропонуємо ознайомитись з інформацією про:

  • Профілактику грипу та інших гострих респіраторних вірусних інфекцій( ГРВІ )
  • Рекомендації батькам та дітям щодо поведінки в умовах низьких температур, попередження випадків переохолодження та обморожень.

Для того щоб оздоровча діяльність була найбільш ефективною, ми здійснюємо постійну оцінку рухової підготовки та стану здоров’я дітей, діагностику рівня розвитку психічних процесів тощо. Саме на основі отриманих даних реалізуємо індивідуальний підхід у лікуванні й оздоровленні дітей.

Фізкультурно-оздоровчі заходи у режимі дня

Ранок

Ранкова гімнастика

10-20 хв

Точковий масаж, масаж вушних раковин

10 хв

Заняття

Стимулювальна гімнастика

3 хв

Фізкультхвилинка

1-2 хв

Фізкультпауза (психогімнастика)

5-10 хв

Прогулянка

Динамічна перерва

15-40 хв

Корекція постави (плоскостопості)

5-20 хв

Гімнастика для очей

2-3 хв

Самостійна рухова діяльність

Від 10 хв до 40 хв

Перед денним

сном

Точковий масаж

5-7 хв

Казкотерапія

5-10 хв

Після сну

Гімнастика пробудження

10 хв

Ходіння (масаж стоп ніг)

3-5 хв

Дихальна гімнастика

3 хв

Фітотерапія

До 10 хв

Друга

половина

дня

Розвиток дрібної моторики рук

До 30 хв

Самомасаж

15 хв

Індивідуальна робота з розвитку рухів

5-20 хв

Комплекс лікувально-профілактичних заходів з оздоровлення дітей

Профілактичні

  • Чітке дотримання санітарно-гігієнічного режиму в дитячому навчальному закладу
  • Корекція режиму дня і харчування дітей
  • Профілактика ГРЗ, грипу
  • Фізіотерапевтичні методи профілактики
  • Активний вплив на спосіб життя дитини шляхом цілеспрямованої санітарної освіти батьків і дітей

Лікувально-оздоровчі

  • УФО
  • УВЧ
  • Лампа Чижевського (іонізація повітря)
  • Душ
  • Опромінювання носоглотки
  • Кварцування
  • Фітотерапія -
    інгаляції із застосуванням цілющих трав;
    вживання фіточаю;
    полоскання рота і горла;
    вживання срібної води
  • Оптимально збалансований раціон харчування

Кiлькiсть переглядiв: 599