З метою запобігання та поширення гострої респіраторної хвороби KOVID - 19 внесені зміни до умов проведення масових заходів у закладах освіти.
Свята будуть проходити без участі батьків. Просимо продовжувати дотримуватись карантинних вимог зазначених у постанові головного лікаря.
(Дана постанова розміщена на сайті Кабінету Міністрів України).
1. Як готуватися до прийому їжі в дитячому садку
2. Як організовувати режимні моменти, пов’язані з харчуванням
3. Як вивчати правила етикету
4. Яких правил має дотримуватися вихователь
Організаційно найскладнішими режимними моментами в закладі дошкільної освіти більшість вихователів вважають ті, що пов’язані з харчуванням дітей. Це — сніданок, обід, підвечірок, вечеря та моменти, безпосередньо пов’язані з ними, — миття рук і дотримання правил столового етикету. Від харчування дитини безпосередньо залежить її здоров’я. Тож знати, як правильно організувати режимні моменти, пов’язані з цим процесом, надзвичайно важливо.
|
Вихователі першої і другої молодших груп велику увагу приділяють формуванню культурно-гігієнічних навичок у дітей і вихованню в них самостійності. Навички у дітей цього віку нестійкі. Тому про миття рук їм слід нагадувати, а часто й давати індивідуальні вказівки: «Миколко, час обідати, тож іди мити руки». А ще важливо показувати правильний спосіб дій, адже діти у всьому наслідують дорослих.
|
Підготовка до прийому їжі містить кілька виховних аспектів. Одним з них є виховання самостійності й формування трудових навичок з господарсько-побутової праці. Починаючи вже з молодшої групи, дітей слід привчати перед миттям рук наводити лад в ігровому куточку чи в інших осередках групової кімнати, де вони гралися чи займалися іншими видами діяльності. Це може бути колективна праця або трудове доручення дитині чи групі дітей.
Причому важливо привчати дітей:
· виконувати роботу старанно;
· розподіляти обов’язки в групі;
· доводити розпочату справу до кінця.
У молодшій групі переважають індивідуальні доручення: розкласти серветки, ложки тощо. Уже з другого півріччя середньої групи вводять таку форму організації трудової діяльності, як чергування. Щоб зацікавити дітей, важливо потурбуватися про зовнішні атрибути такої форми праці: ошатний ковпачок та фартушок, гарненький совочок та щіточку для прибирання крихт зі столів тощо.
У старшій групі чергування стає систематичним. Чергові сервірують столи спільно з помічником вихователя. Педагог має навчити дітей розподіляти обов’язки між собою. А якщо хтось завершив свою роботу першим — допомогти товаришу.
Чергових слід налаштовувати на те, що вони мають закінчувати їсти раніше за інших дітей, інакше не встигнуть допомогти помічнику вихователя прибрати.
Аби діти злагоджено працювали разом і охоче допомагали одне одному, вихователю слід вдумливо формувати пари чергових. |
Чергування дисциплінує дітей, формує в них почуття відповідальності. Вони навчаються взаємодіяти одне з одним, досягати бажаного результату праці разом. Виконуючи обов’язки чергових, діти ознайомлюються з правилами сервірування столу, його естетичним виглядом.
Гендерні підходи
Важливий елемент виховання культури харчування — поведінка дітей, яка пов’язана з гендерними особливостями. Хлопчиків змалку варто спонукати до проявів чоловічої поведінки. Потрібно вчити їх допомагати дівчатам: відсувати стільчик, пропускати за стіл першими і лише потім сідати самим.
|
Здавалось би, що за проблема нагодувати дітей? Сіли за столи, поїли та й по тому. Проте виявляється не все так просто.
Насамперед слід дбати про здоров’я дітей. Їжа має бути свіжоприготованою і охолодженою до безпечної температури. Аби діти не вживали їжу холодною, другу страву помічник вихователя має роздавати в міру того, як діти закінчують їсти першу. Не можна, роздаючи їжу, ходити між столами з каструлею, коли за столами сидять діти. Весь посуд з їжею має стояти на роздатковому столі. Важливо змалечку привчати дітей дотримуватися правил етикету за столом.
Від того, наскільки правильна постава у дитини за столом, залежить нормальний розвиток її кісток, зокрема хребта. Обідній стіл — не виняток. Дорослим слід дбати про поставу дітей, стежити щоб спина завжди була прямою.
Варто наголосити батькам, що дитина за столом має бути на одному рівні з ними. По-перше, це дасть змогу дитині «не виглядати з-під столу» й відчувати повною мірою свою приналежність до родини. По-друге, зручна посадка допоможе дитині не лише зберігати правильну поставу, а й бути більш вправною, наслідуючи приклад батьків. |
Правильно, коли вихователь харчується спільно з дітьми. Чи то обід, чи сніданок — діти мають бачити приклад дорослого, що вживає їжу спільно з ними. Формувати у дітей культуру поведінки за столом слід власним прикладом, зокрема вчити тримати спину рівною й не класти лікті на стіл.
Чи варто особливу увагу приділяти столовим приборам?
Звісно, варто. Формувати правильні звички користування столовими приборами слід з раннього віку. Адже значно легше правильно навчити, ніж потім переучувати. Дітям віком до двох років бажано давати лише ложку, щоб вони спочатку навчилися користуватися прибором без гострих країв. Слід навчити дитину правильно тримати ложку, бо від правильної позиції пальців залежатиме, чи правильно триматиме дитина олівець, а потім і ручку.
|
Починаючи з другого півріччя молодшої групи, вихователі мають навчати дитину користуватися виделкою, а в старшій групі — виделкою з ножем. Слід наголосити, що ці прибори обов’язково мають бути дитячими.
Діти мають запам’ятати головне правило:
· якщо використовуєш ніж, тримай його в правій руці, а виделку в лівій;
· якщо ніж не потрібний, тримай виделку в правій руці.
Дітей слід навчати їсти м’ясо, розрізаючи його на частини ножем. На власному прикладі покажіть дітям, як це правильно робити. Зверніть увагу дітей на те, що виделку слід ставити до тарілки під нахилом, а не перпендикулярно, щоб вона не зісковзнула, і весь вміст тарілки не висипався на одяг або на підлогу. Не потрібно розрізати весь шматок м’яса на дрібні шматочки — правильно відрізати маленькі шматочки в міру потреби.
Ще раз наголосимо, що вихователь має їсти спільно з дітьми. Адже власний приклад — найефективніший прийом формування культури поведінки, зокрема й за столом.
Столовий етикет — значно ширше поняття, ніж уміння користуватися столовими приборами.
Тут важливі і правильна посадка за столом, і вміння користуватися серветкою й охайність і тактовність тощо. Дитина має чітко усвідомити, як слід поводитися, а чого не можна робити під час прийому їжі.
Усі правила столового етикету можна опановувати за допомогою гри. Це може бути годування ляльки, сервірування столу, пояснення ляльці правил поведінки за столом тощо.
З дітьми старшого дошкільного віку можна спільно встановити правила поведінки за столом, оформити їх у вигляді плаката й повісити на видному місці в груповій кімнаті. За виконанням таких правил може стежити лялька чи інша іграшка. Час від часу слід розглядати виготовлений плакат і пригадувати з дітьми встановлені правила.
Згідно з вимогами освітньої програми «Дитина», формуючи культурно-гігієнічні навички у дітей від двох до семи років, насамперед слід навчити їх:
· правильно самостійно мити руки — закочувати рукави, не розбризкувати воду, правильно користуватися милом
· вмиватися, стежити за чистотою своїх рук — насухо витирати обличчя й руки індивідуальним рушником, не мочити одяг, вішати рушник на місце
· самостійно й акуратно їсти — не поспішаючи пережовувати їжу із закритим ротом, тримати ложку у правій руці, користуватися серветкою
Серед пріоритетних напрямків розвитку освіти, визначених Національною доктриною розвитку освіти є пропаганда та стимулювання у молоді прагнення до здорового способу життя.
Фізично здорова дитина – це здорова психіка, здорова духовність і достатній обсяг набутих із досвідом знань.
Оздоровче спрямування освітнього процесу та лікувально-профілактичні заходи складають зміст роботи дошкільного навчального закладу №613.
Оскільки в дошкільному закладі виховуються діти, які мають хронічні неспецифічні захворювання органів дихання, в закладі облаштовано фізіопроцедурний кабінет, в якому працює кваліфікований медичний персонал: старша медична сестра Ющенко М. Ф., лікар Ахполова Т. Т., медичні сестри Кострикова С. Г. та
Мущицька Л. М.
Для зміцнення здоров’я дітей у нашому ДНЗ використовуємо різноманітні форми та методи загартування. Це чітка організація теплового й повітряного режимів, сталий режим прогулянок, гігієнічні процедури тощо.
Пропонуємо ознайомитись з інформацією про:
Для того щоб оздоровча діяльність була найбільш ефективною, ми здійснюємо постійну оцінку рухової підготовки та стану здоров’я дітей, діагностику рівня розвитку психічних процесів тощо. Саме на основі отриманих даних реалізуємо індивідуальний підхід у лікуванні й оздоровленні дітей.
Ранок | Ранкова гімнастика | 10-20 хв |
Точковий масаж, масаж вушних раковин | 10 хв | |
Заняття | Стимулювальна гімнастика | 3 хв |
Фізкультхвилинка | 1-2 хв | |
Фізкультпауза (психогімнастика) | 5-10 хв | |
Прогулянка | Динамічна перерва | 15-40 хв |
Корекція постави (плоскостопості) | 5-20 хв | |
Гімнастика для очей | 2-3 хв | |
Самостійна рухова діяльність | Від 10 хв до 40 хв | |
Перед денним сном | Точковий масаж | 5-7 хв |
Казкотерапія | 5-10 хв | |
Після сну | Гімнастика пробудження | 10 хв |
Ходіння (масаж стоп ніг) | 3-5 хв | |
Дихальна гімнастика | 3 хв | |
Фітотерапія | До 10 хв | |
Друга половина дня | Розвиток дрібної моторики рук | До 30 хв |
Самомасаж | 15 хв | |
Індивідуальна робота з розвитку рухів | 5-20 хв |